El Consorci de Comerç, Artesania i Moda de Catalunya (CCAM), organisme adscrit al Departament d’Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya, ha publicat les bases reguladores per a la concessió de subvencions destinades al sector del comerç, els serveis, l’artesania i la moda per a l’any 2025.
Aquestes ajudes tenen com a finalitat impulsar la competitivitat, la sostenibilitat, la digitalització i la innovació del teixit comercial i artesanal de Catalunya, fomentant la modernització dels establiments, el relleu generacional, la transformació digital, la professionalització del sector i la cohesió territorial. La iniciativa s’emmarca dins el Pla d’Acció de Comerç, Artesania i Moda 2022-2025, i forma part de l’estratègia del Govern per reforçar el model català de comerç i contribuir als objectius de desenvolupament sostenible i de l’Agenda Urbana.
Línia 1: Programa de suport a les entitats representatives del sector del comerç
Finalitat:
Donar suport a les entitats més representatives del sector comercial que tenen una presència territorial consolidada i que agrupen empresaris multisectorials. L’objectiu és impulsar accions de coordinació i tutorització en la implementació dels plans d’actuació anuals de les associacions de comerç per maximitzar el seu impacte.
Beneficiaris:
Entitats del sector del comerç sense ànim de lucre que:
-
- Tinguin representativitat a tot Catalunya, a una província o, en el cas de Barcelona, que agrupin almenys 15 eixos comercials.
- Disposin d’un pla d’actuació anual, com a mínim dels últims 3 anys.
Actuacions subvencionables:
-
- Coordinació i tutorització de la implementació dels plans d’actuació de les associacions de comerç.
- Projectes de dinamització comercial a nivell associatiu.
- Projectes de transformació digital.
- Elaboració d’estudis, bases de dades o informes tècnics del sector.
- Organització d’activitats i formacions per potenciar el talent (tallers, jornades, premis, etc.).
- Accions per a la internacionalització i innovació de les empreses associades.
- Actuacions per a la recerca del talent.
Quantia de la subvenció:
-
- Fins al 65% del cost de les accions subvencionables.
- Límit de 20.000 € per despeses de gestió i estructura.
- Límit màxim total (incloent les despeses de gestió i estructura) de 40.000 €.
Requisits:
-
- La inversió mínima subvencionable ha de ser de 3.000 €.
- L’entitat ha de tenir un projecte detallat amb objectius i indicadors per mesurar l’impacte.
- El beneficiari ha d’adherir-se a totes les campanyes de reactivació del sector comercial impulsades pel CCAM.
- Incompatibilitat amb altres programes de suport a la xarxa associativa i als mercats municipals
Línia 2: Programa de suport a la xarxa associativa de comerç, artesania i moda
Finalitat:
Aquest programa té com a objectiu millorar la competitivitat de les empreses comercials, el seu creixement i la professionalització del teixit associatiu, així com donar suport al manteniment del continu comercial. Pretén enfortir el model associatiu actual, potenciant sinergies i serveis compartits entre associacions i altres agents sectorials i territorials.
Beneficiaris:
-
- Entitats territorials sense ànim de lucre de municipis de 10.000 habitants o més (segons el cens de l’INE).
- Gremis i entitats sectorials sense ànim de lucre amb l’àmbit territorial indicat anteriorment.
- Empreses agrupades en forma de cooperatives o centrals de compres.Exclosos: fundacions, col·legis professionals i associacions de mercats municipals (sedentaris o no sedentaris)
Actuacions subvencionables:
-
- Accions derivades de la implementació del Pla d’Actuació de l’Entitat (PAE).
- Accions per a la revitalització i enfortiment del teixit comercial i productiu.
- Accions per al creixement empresarial i millora de la solvència financera de les empreses associades.
- Accions de foment de sistemes efectius de venda en línia i la seva logística.
- Iniciatives de captació i fidelització de nous associats.
- Actuacions de dinamització i promoció comercial dels sectors implicat
Quantia de la subvenció:
-
- Fins al 65% del cost de les accions subvencionables.
- Inversió mínima subvencionable: 3.000 €, excloent les despeses de gestió i estructura
Línia 3: Programa de suport a la xarxa associativa dels mercats municipals sedentaris i dels mercats de venda no sedentària
Finalitat:
Facilitar recursos perquè els mercats municipals sedentaris i de venda no sedentària siguin més competitius, atractius per als consumidors i adaptats als nous hàbits de compra, promovent la col·laboració publicoprivada i la professionalització de la seva gestió associativa.
Beneficiaris:
-
- Associacions de mercats municipals sedentaris i de venda no sedentària de Catalunya, ubicats en municipis de 10.000 habitants o més (segons el cens de l’INE) o d’àmbit supramunicipal
Actuacions subvencionables:
-
- Mercats sedentaris i no sedentaris (Àmbit 1):
- Serveis al client: consignes, repartiment a domicili, punts d’informació, armariets refrigerats, ludoteques, etc.
- Projectes de digitalització: e-commerce, CRM, ERP, màrqueting digital, webs, aplicacions mòbils.
- Campanyes de promoció, comunicació i esdeveniments.
- Millora dels serveis i la visibilitat del mercat.
- Contractació de personal expert per a la gestió del mercat (fins a 10.000 €)
- Àmbit 2 – Ens locals (com ajuntaments):
- Millora de la competitivitat i eficiència: reformes, accessibilitat, disseny dels espais, senyalització, sostenibilitat, innovació i estudis tècnics
- Mercats sedentaris i no sedentaris (Àmbit 1):
Quantia de la subvenció:
-
- Fins al 65% del cost de les accions subvencionables.
- Límit de 5.000 € per despeses de gestió i estructura.
- Màxim total subvencionable (amb gestió inclosa): 20.000 €
Requisits:
-
- Inversió mínima subvencionable de 3.000 € (excloent gestió i estructura).
- Només una sol·licitud per àmbit i entitat.
- En l’àmbit 2, cal presentar un projecte amb objectius i indicadors d’impacte
Línia 4: Programa de suport per a l’obertura, reforma i millora d’establiments, incloses les parades dels mercats municipals
Finalitat:
Dinamitzar el comerç a peu de carrer i els mercats municipals a través de projectes d’obertura, reforma i millora, fomentant el manteniment del teixit comercial existent i millorant la competitivitat empresarial. També es dona suport a la recuperació del continu comercial i a la modernització dels mercats, tant sedentaris com de venda no sedentària
Beneficiaris:
- Àmbit 1 – Obertura d’establiments:
- Professionals autònoms i empreses titulars d’establiments de comerç i serveis situats a peu de carrer.
- Parades de mercats municipals sedentaris.
- Àmbit 2 – Reforma d’establiments:
- Idèntics beneficiaris a l’àmbit 1, amb requisit d’antiguitat mínima de 5 anys al mateix local/parada.
- Àmbit 3 – Parades de mercats de venda no sedentària:
- Professionals autònoms i empreses titulars de parades en mercats no sedentaris.
Despeses subvencionables:
Àmbit 1: Obertura d’establiments
- Compra, lloguer o concessió administrativa de locals (incloent parades de mercats municipals sedentaris).
- Ampliació de la superfície de venda mitjançant l’annexió d’un nou local.
- Obres d’adequació per a l’obertura:
- Reformes d’obra menor.
- Projectes d’interiorisme.
- Instal·lacions tècniques.
- Mobiliari.
- Embelliment d’aparadors.
Nota: Aquestes actuacions han de tenir una inversió mínima subvencionable de 2.000 €. Queden excloses les inversions que superin els 100.000
Àmbit 2: Reforma d’establiments existents
- Reformes d’obra menor a l’establiment, tant en botigues a peu de carrer com en parades de mercats municipals sedentaris.
- Només es poden acollir establiments amb una titularitat mínima de 5 anys (directa o sumant-la amb la d’un familiar de fins a segon grau).
- Exclusió específica: no són subvencionables:
- Maquinària.
- Mobiliari
Àmbit 3: Parades de mercats de venda no sedentària
- Reformes o millores en les parades del mercat (inclosos camions-botiga).
- Actuacions d’adequació i millora visual/física de la parada.
- Exclusió específica: no és subvencionable la compra de balances
Requisits:
Àmbit 1 – Obertura d’establiments
- Ser titular del contracte de compra, lloguer o concessió administrativa del local/parada.
- El local ha d’estar destinat a activitats de comerç al detall o serveis, o bé ser una parada de mercat municipal sedentari.
- Disposar de permís municipal corresponent (llicència d’obertura).
- Es poden acceptar llicències d’obertura emeses l’any de la convocatòria, encara que el traspàs s’hagi fet l’any anterior.
- La inversió mínima subvencionable ha de ser de 2.000 €.
- No es subvencionen inversions que superin els 100.000 €.
- No són subvencionables les concessions administratives vinculades a reformes integrals de mercats
Àmbit 2 – Reforma d’establiments existents
- El sol·licitant ha de tenir titularitat mínima de 5 anys de l’establiment (es pot acreditar també amb la titularitat d’un familiar de fins a segon grau).
- Inversió mínima subvencionable: 2.000 €.
- No es poden subvencionar inversions de més de 100.000 €.
- Igualment, queden excloses les concessions administratives derivades de reformes integrals de mercat
Àmbit 3 – Parades de mercats de venda no sedentària
- Acreditar titularitat mínima de 5 anys de la parada (directa o acumulada amb familiar fins a segon grau).
- No hi ha límit mínim ni màxim d’inversió.
- El projecte ha de correspondre a la millora o adequació de la parada (inclou camions-botiga).
Quantia de la subvenció:
- Fins al 50% de les despeses subvencionables.
- Màxim total subvencionable: 5.000 € per projecte.
Línia 5: Programa de suport en el procés de transformació digital de les empreses per al foment del seu creixement, la seva competitivitat i la millora del seu grau de maduresa digital
Finalitat:
Facilitar la incorporació de noves tecnologies digitals a les empreses comercials i parades de mercats municipals per tal de fomentar-ne el creixement, la competitivitat i la millora del grau de maduresa digital. Impulsar nous models de negoci basats en l’omnicanalitat i la millora de l’experiència de compra per al consumidor.
Beneficiaris:
- Empreses de comerç i serveis.
- Titulars de parades de mercats municipals sedentaris i no sedentaris.
- Professionals autònoms del sector comerç o serveis
Despeses subvencionables:
- Creació, disseny i posicionament de pàgines web (registre de domini, programació, disseny, continguts).
- Contractació de servei de community management extern.
- Publicitat digital (SEM, Google Ads, Facebook Ads), feta per personal acreditat o empreses especialitzades.
- Creació de perfils professionals a xarxes socials, gestionats per experts.
- Màrqueting de continguts i monitorització de la reputació online.
- Creació de botiga online, catàleg digital.
- Millora del posicionament SEO/SEM.
- Accions d’email màrqueting (newsletters, campanyes automatitzades).
- Cartelleria digital interactiva instal·lada físicament (ha de recollir dades de clients).
- Creació d’APP mòbil pròpia de l’establiment.
- Projectes de CRM i fidelització de clients.
- Tecnologia interactiva: etiquetes NFC, codis QR, beacons.
- Connectivitat col·lectiva (Wi-Fi públic, no privat del local).
- Etiquetes electròniques RFID.
- Comptadors de persones, mapes de calor, sistemes de vídeo analítica (fins i tot reconeixement facial).
- Impressió 3D, Big Data, cloud computing, ciberseguretat, codis de bones pràctiques digitals.
- Projectes o estudis de consultoria digital, sempre que tinguin durada mínima de 3 mesos i l’empresa tingui experiència de 3 anys en digital i 1 any en comerç
Quantia de la subvenció:
- Fins al 50% de les despeses subvencionables.
- Màxim: 5.000 €
Línia 6: Programa de suport als municipis en l’àmbit del comerç per a l’obertura de nous establiments comercials i de suport a les polítiques comercials globals en els municipis de menys de 10.000 habitants
Finalitat:
Millorar la competitivitat territorial mitjançant l’obertura de nous establiments comercials i el suport a polítiques comercials globals, especialment en municipis petits. El programa persegueix objectius d’equilibri territorial, prosperitat econòmica i equitat social, en línia amb l’Agenda Urbana.
Beneficiaris:
- Àmbits 1 i 2:
- Ajuntaments.
- Organismes públics adscrits o vinculats.
- Entitats municipals descentralitzades.
- Mancomunitats i consells comarcals.
- Àmbit 3:
- Només municipis de menys de 10.000 habitants, segons el Cens Anual de Població de l’INE a 1 de gener de 2024
Despeses subvencionables:
Àmbit 1: Definició del projecte de suport
- Elaboració de pla estratègic.
- Diagnosi comercial del municipi.
- Definició d’estratègies per a la reobertura de locals comercials.
Àmbit 2: Implementació del projecte
- Execució del projecte.
- Seguiment de l’obertura de nous establiments.
- Despeses de difusió i publicitat de la iniciativa
Àmbit 3: Suport a polítiques comercials globals (municipis < 10.000 hab.)
- Dinamització i promoció del comerç i artesania local.
- Suport al teixit comercial i artesanal.
- Promoció de nous models de gestió comercial.
- Transformació digital, formació, relleu generacional, sostenibilitat, i foment de l’economia circular
Quantia de la subvenció:
- Àmbit 1: Fins al 50%, màxim de 7.000 €.
- Àmbit 2: Fins al 50%, màxim de 10.000 €.
- Àmbit 3: Fins al 50%, màxim de 20.000 €.
- Dins aquests 20.000 €, es poden incloure fins a 5.000 € per despeses de gestió si les associacions comercials locals actuen com a executores
Línia 7: Programa per al creixement i competitivitat de l’empresa artesana
Finalitat:
Potenciar el creixement i la competitivitat del sector de l’artesania mitjançant el suport a la transformació digital, internacionalització, comercialització, i la millora estructural de les empreses, dotant-les d’eines per a la gestió i producció sostenible
Beneficiaris:
- Persones autònomes i empreses que desenvolupin activitats incloses al Repertori de famílies d’oficis artesans (Decret 182/2014, de 30 de desembre).
- Exclosos: empreses d’artesania alimentària i empreses amb més del 50% de capital públic
Actuacions subvencionables:
1. Transformació digital
- Creació de pàgina web i botiga en línia (ha de ser nova).
- Contractació de community management.
- Serveis de consultoria i assessorament tecnològic.
2. Sostenibilitat en la producció
- Reducció i eficiència en el consum d’energia i aigua.
- Reutilització de matèries primeres.
- Tractament de residus.
- Disminució de la petjada de carboni.
Nota: la compra o reparació de maquinària en aquest àmbit queda exclosa i s’inclou dins de l’estructura.
3. Comercialització i promoció
- Participació en fires, exposicions i concursos (estatals o internacionals).
- Vídeos promocionals, serveis de branding.
- Contractació d’agents o representants per a nous mercats.
- Gestió de perfils corporatius a xarxes socials.
- Accions de màrqueting (inclòs el digital).
4. Estructura i equipament
- Compra i reparació de maquinària i utillatge (ha d’estar vinculat a l’ofici i la reparació ha de ser per empresa especialitzada).
- Programari per millorar producció, gestió o disseny.
- Estudis de disseny per a noves col·leccions.
- Matrícules de formació vinculada a l’activitat artesana
Quantia de la subvenció:
- Fins al 50% del cost de les accions subvencionables.
- Màxim de 2.500 € per persona o empresa beneficiària.
Línia 8: Programa de suport als municipis en l’àmbit de l’artesania
Finalitat:
Aquest programa té dues finalitats clares:
- Fomentar la implantació d’activitats singulars de caràcter artesanal per revitalitzar locals buits i generar pols d’activitat econòmica.
- Prestigiar i dinamitzar les fires i museus d’artesania, augmentant-ne la visibilitat i impacte territorial.
Beneficiaris:
- Ajuntaments.
- Organismes públics adscrits o vinculats.
- Entitats municipals descentralitzades.
- Mancomunitats.
- Consells comarcals
Actuacions subvencionables:
- Àmbit 1: Recuperació de locals buits mitjançant activitats artesanes
- Definició i execució de plans estratègics per revitalitzar espais comercials amb artesania.
- Atracció d’artesans per instal·lar-se en zones comercials determinades.
- Àmbit 2: Suport a fires, fires-mercat, museus i centres d’interpretació d’artesania
- Organització d’esdeveniments de promoció artesanal.
- Accions de visibilitat i difusió de fires i mercats d’artesania.
- Activitats didàctiques vinculades a l’artesania en museus i centres d’interpretació
Quantia de la subvenció:
- Fins al 50% de les despeses subvencionables.
- Màxim de 6.000 € per projecte
Requisits:
- Inversió mínima subvencionable: 3.000 €.
- En cas de fires: han d’estar inscrites al Registre d’Activitats Firals del Departament d’Empresa i Treball.
- En cas de museus o centres d’interpretació: han d’estar vinculats a oficis inclosos en el Repertori de Famílies d’Oficis Artesans
Terminis:
Inici període sol·licituds: 04 de juny de 20225
Si necessites més informació, contacta amb nosaltres i t’assessorarem en tot el procés perquè puguis accedir a aquesta subvenció sense complicacions.
➡ Posa’t en contacte amb nosaltres avui mateix i fes realitat el teu projecte amb el suport d’aquest ajut i subvencions per aquest 2025!