El Consorci de Comerç, Artesania i Moda de Catalunya (CCAM), organisme adscrit al Departament d’Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya, ha publicat les bases reguladores per a la concessió de subvencions destinades al sector del comerç, els serveis, l’artesania i la moda per a l’any 2025.

Aquestes ajudes tenen com a finalitat impulsar la competitivitat, la sostenibilitat, la digitalització i la innovació del teixit comercial i artesanal de Catalunya, fomentant la modernització dels establiments, el relleu generacional, la transformació digital, la professionalització del sector i la cohesió territorial. La iniciativa s’emmarca dins el Pla d’Acció de Comerç, Artesania i Moda 2022-2025, i forma part de l’estratègia del Govern per reforçar el model català de comerç i contribuir als objectius de desenvolupament sostenible i de l’Agenda Urbana.

Línia 1: Programa de suport a les entitats representatives del sector del comerç

Finalitat:

Donar suport a les entitats més representatives del sector comercial que tenen una presència territorial consolidada i que agrupen empresaris multisectorials. L’objectiu és impulsar accions de coordinació i tutorització en la implementació dels plans d’actuació anuals de les associacions de comerç per maximitzar el seu impacte.


Beneficiaris:

Entitats del sector del comerç sense ànim de lucre que:

    • Tinguin representativitat a tot Catalunya, a una província o, en el cas de Barcelona, que agrupin almenys 15 eixos comercials.
    • Disposin d’un pla d’actuació anual, com a mínim dels últims 3 anys.

Actuacions subvencionables:

    • Coordinació i tutorització de la implementació dels plans d’actuació de les associacions de comerç.
    • Projectes de dinamització comercial a nivell associatiu.
    • Projectes de transformació digital.
    • Elaboració d’estudis, bases de dades o informes tècnics del sector.
    • Organització d’activitats i formacions per potenciar el talent (tallers, jornades, premis, etc.).
    • Accions per a la internacionalització i innovació de les empreses associades.
    • Actuacions per a la recerca del talent.

Quantia de la subvenció:

    • Fins al 65% del cost de les accions subvencionables.
    • Límit de 20.000 € per despeses de gestió i estructura.
    • Límit màxim total (incloent les despeses de gestió i estructura) de 40.000 €.

Requisits:

    • La inversió mínima subvencionable ha de ser de 3.000 €.
    • L’entitat ha de tenir un projecte detallat amb objectius i indicadors per mesurar l’impacte.
    • El beneficiari ha d’adherir-se a totes les campanyes de reactivació del sector comercial impulsades pel CCAM.
    • Incompatibilitat amb altres programes de suport a la xarxa associativa i als mercats municipals


Línia 2: Programa de suport a la xarxa associativa de comerç, artesania i moda

Finalitat:

Aquest programa té com a objectiu millorar la competitivitat de les empreses comercials, el seu creixement i la professionalització del teixit associatiu, així com donar suport al manteniment del continu comercial. Pretén enfortir el model associatiu actual, potenciant sinergies i serveis compartits entre associacions i altres agents sectorials i territorials.

Beneficiaris:

    • Entitats territorials sense ànim de lucre de municipis de 10.000 habitants o més (segons el cens de l’INE).
    • Gremis i entitats sectorials sense ànim de lucre amb l’àmbit territorial indicat anteriorment.
    • Empreses agrupades en forma de cooperatives o centrals de compres.Exclosos: fundacions, col·legis professionals i associacions de mercats municipals (sedentaris o no sedentaris)

Actuacions subvencionables:

    • Accions derivades de la implementació del Pla d’Actuació de l’Entitat (PAE).
    • Accions per a la revitalització i enfortiment del teixit comercial i productiu.
    • Accions per al creixement empresarial i millora de la solvència financera de les empreses associades.
    • Accions de foment de sistemes efectius de venda en línia i la seva logística.
    • Iniciatives de captació i fidelització de nous associats.
    • Actuacions de dinamització i promoció comercial dels sectors implicat

Quantia de la subvenció:

    • Fins al 65% del cost de les accions subvencionables.
    • Inversió mínima subvencionable: 3.000 €, excloent les despeses de gestió i estructura

 

Línia 3: Programa de suport a la xarxa associativa dels mercats municipals sedentaris i dels mercats de venda no sedentària

Finalitat:

Facilitar recursos perquè els mercats municipals sedentaris i de venda no sedentària siguin més competitius, atractius per als consumidors i adaptats als nous hàbits de compra, promovent la col·laboració publicoprivada i la professionalització de la seva gestió associativa.

Beneficiaris:

    • Associacions de mercats municipals sedentaris i de venda no sedentària de Catalunya, ubicats en municipis de 10.000 habitants o més (segons el cens de l’INE) o d’àmbit supramunicipal

Actuacions subvencionables:

    • Mercats sedentaris i no sedentaris (Àmbit 1):
      • Serveis al client: consignes, repartiment a domicili, punts d’informació, armariets refrigerats, ludoteques, etc.
      • Projectes de digitalització: e-commerce, CRM, ERP, màrqueting digital, webs, aplicacions mòbils.
      • Campanyes de promoció, comunicació i esdeveniments.
      • Millora dels serveis i la visibilitat del mercat.
      • Contractació de personal expert per a la gestió del mercat (fins a 10.000 €)
    • Àmbit 2 – Ens locals (com ajuntaments):
      • Millora de la competitivitat i eficiència: reformes, accessibilitat, disseny dels espais, senyalització, sostenibilitat, innovació i estudis tècnics

Quantia de la subvenció:

    • Fins al 65% del cost de les accions subvencionables.
    • Límit de 5.000 € per despeses de gestió i estructura.
    • Màxim total subvencionable (amb gestió inclosa): 20.000 €

Requisits:

    • Inversió mínima subvencionable de 3.000 € (excloent gestió i estructura).
    • Només una sol·licitud per àmbit i entitat.
    • En l’àmbit 2, cal presentar un projecte amb objectius i indicadors d’impacte

 

Línia 4: Programa de suport per a l’obertura, reforma i millora d’establiments, incloses les parades dels mercats municipals

Finalitat:

Dinamitzar el comerç a peu de carrer i els mercats municipals a través de projectes d’obertura, reforma i millora, fomentant el manteniment del teixit comercial existent i millorant la competitivitat empresarial. També es dona suport a la recuperació del continu comercial i a la modernització dels mercats, tant sedentaris com de venda no sedentària

Beneficiaris:

  • Àmbit 1 – Obertura d’establiments:
    • Professionals autònoms i empreses titulars d’establiments de comerç i serveis situats a peu de carrer.
    • Parades de mercats municipals sedentaris.
  • Àmbit 2 – Reforma d’establiments:
    • Idèntics beneficiaris a l’àmbit 1, amb requisit d’antiguitat mínima de 5 anys al mateix local/parada.
  • Àmbit 3 – Parades de mercats de venda no sedentària:
    • Professionals autònoms i empreses titulars de parades en mercats no sedentaris.

Despeses subvencionables:

Àmbit 1: Obertura d’establiments

  • Compra, lloguer o concessió administrativa de locals (incloent parades de mercats municipals sedentaris).
  • Ampliació de la superfície de venda mitjançant l’annexió d’un nou local.
  • Obres d’adequació per a l’obertura:
    • Reformes d’obra menor.
    • Projectes d’interiorisme.
    • Instal·lacions tècniques.
    • Mobiliari.
    • Embelliment d’aparadors.

Nota: Aquestes actuacions han de tenir una inversió mínima subvencionable de 2.000 €. Queden excloses les inversions que superin els 100.000

Àmbit 2: Reforma d’establiments existents

  • Reformes d’obra menor a l’establiment, tant en botigues a peu de carrer com en parades de mercats municipals sedentaris.
  • Només es poden acollir establiments amb una titularitat mínima de 5 anys (directa o sumant-la amb la d’un familiar de fins a segon grau).
  • Exclusió específica: no són subvencionables:
    • Maquinària.
    • Mobiliari

Àmbit 3: Parades de mercats de venda no sedentària

  • Reformes o millores en les parades del mercat (inclosos camions-botiga).
  • Actuacions d’adequació i millora visual/física de la parada.
  •  Exclusió específica: no és subvencionable la compra de balances

Requisits:

Àmbit 1 – Obertura d’establiments

  • Ser titular del contracte de compra, lloguer o concessió administrativa del local/parada.
  • El local ha d’estar destinat a activitats de comerç al detall o serveis, o bé ser una parada de mercat municipal sedentari.
  • Disposar de permís municipal corresponent (llicència d’obertura).
  • Es poden acceptar llicències d’obertura emeses l’any de la convocatòria, encara que el traspàs s’hagi fet l’any anterior.
  • La inversió mínima subvencionable ha de ser de 2.000 €.
  • No es subvencionen inversions que superin els 100.000 €.
  • No són subvencionables les concessions administratives vinculades a reformes integrals de mercats

Àmbit 2 – Reforma d’establiments existents

  • El sol·licitant ha de tenir titularitat mínima de 5 anys de l’establiment (es pot acreditar també amb la titularitat d’un familiar de fins a segon grau).
  • Inversió mínima subvencionable: 2.000 €.
  • No es poden subvencionar inversions de més de 100.000 €.
  • Igualment, queden excloses les concessions administratives derivades de reformes integrals de mercat

Àmbit 3 – Parades de mercats de venda no sedentària

  • Acreditar titularitat mínima de 5 anys de la parada (directa o acumulada amb familiar fins a segon grau).
  • No hi ha límit mínim ni màxim d’inversió.
  • El projecte ha de correspondre a la millora o adequació de la parada (inclou camions-botiga).

Quantia de la subvenció:

  • Fins al 50% de les despeses subvencionables.
  • Màxim total subvencionable: 5.000 € per projecte.

 

Línia 5: Programa de suport en el procés de transformació digital de les empreses per al foment del seu creixement, la seva competitivitat i la millora del seu grau de maduresa digital

Finalitat:

Facilitar la incorporació de noves tecnologies digitals a les empreses comercials i parades de mercats municipals per tal de fomentar-ne el creixement, la competitivitat i la millora del grau de maduresa digital. Impulsar nous models de negoci basats en l’omnicanalitat i la millora de l’experiència de compra per al consumidor.

Beneficiaris:

  • Empreses de comerç i serveis.
  • Titulars de parades de mercats municipals sedentaris i no sedentaris.
  • Professionals autònoms del sector comerç o serveis

Despeses subvencionables:

  • Creació, disseny i posicionament de pàgines web (registre de domini, programació, disseny, continguts).
  • Contractació de servei de community management extern.
  • Publicitat digital (SEM, Google Ads, Facebook Ads), feta per personal acreditat o empreses especialitzades.
  • Creació de perfils professionals a xarxes socials, gestionats per experts.
  • Màrqueting de continguts i monitorització de la reputació online.
  • Creació de botiga online, catàleg digital.
  • Millora del posicionament SEO/SEM.
  • Accions d’email màrqueting (newsletters, campanyes automatitzades).
  • Cartelleria digital interactiva instal·lada físicament (ha de recollir dades de clients).
  • Creació d’APP mòbil pròpia de l’establiment.
  • Projectes de CRM i fidelització de clients.
  • Tecnologia interactiva: etiquetes NFC, codis QR, beacons.
  • Connectivitat col·lectiva (Wi-Fi públic, no privat del local).
  • Etiquetes electròniques RFID.
  • Comptadors de persones, mapes de calor, sistemes de vídeo analítica (fins i tot reconeixement facial).
  • Impressió 3D, Big Data, cloud computing, ciberseguretat, codis de bones pràctiques digitals.
  • Projectes o estudis de consultoria digital, sempre que tinguin durada mínima de 3 mesos i l’empresa tingui experiència de 3 anys en digital i 1 any en comerç

 

Quantia de la subvenció:

  • Fins al 50% de les despeses subvencionables.
  • Màxim: 5.000 €

Línia 6: Programa de suport als municipis en l’àmbit del comerç per a l’obertura de nous establiments comercials i de suport a les polítiques comercials globals en els municipis de menys de 10.000 habitants

Finalitat:

Millorar la competitivitat territorial mitjançant l’obertura de nous establiments comercials i el suport a polítiques comercials globals, especialment en municipis petits. El programa persegueix objectius d’equilibri territorial, prosperitat econòmica i equitat social, en línia amb l’Agenda Urbana.

Beneficiaris:

  • Àmbits 1 i 2:
    • Ajuntaments.
    • Organismes públics adscrits o vinculats.
    • Entitats municipals descentralitzades.
    • Mancomunitats i consells comarcals.
  • Àmbit 3:
    • Només municipis de menys de 10.000 habitants, segons el Cens Anual de Població de l’INE a 1 de gener de 2024

Despeses subvencionables:

Àmbit 1: Definició del projecte de suport

  • Elaboració de pla estratègic.
  • Diagnosi comercial del municipi.
  • Definició d’estratègies per a la reobertura de locals comercials.

 Àmbit 2: Implementació del projecte

  • Execució del projecte.
  • Seguiment de l’obertura de nous establiments.
  • Despeses de difusió i publicitat de la iniciativa

Àmbit 3: Suport a polítiques comercials globals (municipis < 10.000 hab.)

  • Dinamització i promoció del comerç i artesania local.
  • Suport al teixit comercial i artesanal.
  • Promoció de nous models de gestió comercial.
  • Transformació digital, formació, relleu generacional, sostenibilitat, i foment de l’economia circular

Quantia de la subvenció:

  • Àmbit 1: Fins al 50%, màxim de 7.000 €.
  • Àmbit 2: Fins al 50%, màxim de 10.000 €.
  • Àmbit 3: Fins al 50%, màxim de 20.000 €.
    • Dins aquests 20.000 €, es poden incloure fins a 5.000 € per despeses de gestió si les associacions comercials locals actuen com a executores

 

Línia 7: Programa per al creixement i competitivitat de l’empresa artesana

Finalitat:

Potenciar el creixement i la competitivitat del sector de l’artesania mitjançant el suport a la transformació digital, internacionalització, comercialització, i la millora estructural de les empreses, dotant-les d’eines per a la gestió i producció sostenible

Beneficiaris:

  • Persones autònomes i empreses que desenvolupin activitats incloses al Repertori de famílies d’oficis artesans (Decret 182/2014, de 30 de desembre).
  • Exclosos: empreses d’artesania alimentària i empreses amb més del 50% de capital públic

Actuacions subvencionables:

1. Transformació digital

  • Creació de pàgina web i botiga en línia (ha de ser nova).
  • Contractació de community management.
  • Serveis de consultoria i assessorament tecnològic.

2. Sostenibilitat en la producció

  • Reducció i eficiència en el consum d’energia i aigua.
  • Reutilització de matèries primeres.
  • Tractament de residus.
  • Disminució de la petjada de carboni.

Nota: la compra o reparació de maquinària en aquest àmbit queda exclosa i s’inclou dins de l’estructura.

3. Comercialització i promoció

  • Participació en fires, exposicions i concursos (estatals o internacionals).
  • Vídeos promocionals, serveis de branding.
  • Contractació d’agents o representants per a nous mercats.
  • Gestió de perfils corporatius a xarxes socials.
  • Accions de màrqueting (inclòs el digital).

4. Estructura i equipament

  • Compra i reparació de maquinària i utillatge (ha d’estar vinculat a l’ofici i la reparació ha de ser per empresa especialitzada).
  • Programari per millorar producció, gestió o disseny.
  • Estudis de disseny per a noves col·leccions.
  • Matrícules de formació vinculada a l’activitat artesana

Quantia de la subvenció:

  • Fins al 50% del cost de les accions subvencionables.
  • Màxim de 2.500 € per persona o empresa beneficiària.

 

Línia 8: Programa de suport als municipis en l’àmbit de l’artesania

Finalitat:

Aquest programa té dues finalitats clares:

  • Fomentar la implantació d’activitats singulars de caràcter artesanal per revitalitzar locals buits i generar pols d’activitat econòmica.
  • Prestigiar i dinamitzar les fires i museus d’artesania, augmentant-ne la visibilitat i impacte territorial.

Beneficiaris:

  • Ajuntaments.
  • Organismes públics adscrits o vinculats.
  • Entitats municipals descentralitzades.
  • Mancomunitats.
  • Consells comarcals

Actuacions subvencionables:

  • Àmbit 1: Recuperació de locals buits mitjançant activitats artesanes
    • Definició i execució de plans estratègics per revitalitzar espais comercials amb artesania.
    • Atracció d’artesans per instal·lar-se en zones comercials determinades.
  • Àmbit 2: Suport a fires, fires-mercat, museus i centres d’interpretació d’artesania
    • Organització d’esdeveniments de promoció artesanal.
    • Accions de visibilitat i difusió de fires i mercats d’artesania.
    • Activitats didàctiques vinculades a l’artesania en museus i centres d’interpretació

Quantia de la subvenció:

  • Fins al 50% de les despeses subvencionables.
  • Màxim de 6.000 € per projecte

Requisits:

  • Inversió mínima subvencionable: 3.000 €.
  • En cas de fires: han d’estar inscrites al Registre d’Activitats Firals del Departament d’Empresa i Treball.
  • En cas de museus o centres d’interpretació: han d’estar vinculats a oficis inclosos en el Repertori de Famílies d’Oficis Artesans

 

 

Terminis:

Inici període sol·licituds: 04 de juny de 20225

 

 

Si necessites més informació, contacta amb nosaltres i t’assessorarem en tot el procés perquè puguis accedir a aquesta subvenció sense complicacions.

Posa’t en contacte amb nosaltres avui mateix i fes realitat el teu projecte amb el suport d’aquest ajut i subvencions per aquest 2025!

Joan Martín Masdeu
Assessor Jurídic - Consultor en Subvencions
Aprofita les subvencions
i les facilitats de contractar els nostres serveis

Demana una reunió gratuïta amb els nostres experts i t’informaran de tots els beneficis que pots obtenir.

01. Conta'ns sobre tu
02. Parla'ns del teu projecte